Svemirski privatnici
Do skoro je izgledalo da je kosmos poljana na kojoj se
strateški nadmeću države ali ne i privatne kompanije. Izgleda da je konačno
došlo vreme da zakoni ponude i potražnje zažive i na nebu.
Kapsula "Dragon" po povratku na Zemlju |
Za razliku od svog prethodnika Džordža Buša koji nije mnogo
mario za kosmos, američki predsednik Obama napravio je bar jedan dobar potez u
ovom domenu: praktično je ukinuo državni monopol (oličen u nacionalnoj
svemirskoj agenciji NASA) u svim "kosmičkim" poslovima koje može da
pokrije privatni biznis. I do sada su privatne kompanije imale veliki značaj
kada je u pitanju lansiranje komercijalnih satelita u Zemljinu orbitu, ali tek
od Obame postoji mogućnost da privatna inicijativa pokrije i ono što je,
objektivno, najkomplikovanije i za nacionalni prestiž najznačajnije: transport
astronauta sa zemlje do niske zemljine orbite i nazad, sa ciljem da se u
bliskoj budućnosti pokriju i mnogo veća rastojanja.
Razlozi za ovo su višestruki. NASA, kao i svaka druga
državna ustanova, nije naročito efikasna u raspolaganju novcem kojeg je, iz
godine u godinu, sve manje. Održavanje i razvoj sopstvenih raketa-nosača,
naročito onih koje mogu da nose i ljudsku posadu, za Agenciju je uvek bio nužan
ali skup, rizičan i komplikovan posao koji nema mnogo veze sa naučnim ciljevima
koje NASA želi da postigne. Sa druge strane, ni let u kosmos nije ono što je
nekad bio: danas amaterske rakete sa lakoćom dostižu visinu sa koje se lepo
vidi da je Zemlja okrugla a ne ravna kao tepsija. Napredak tehnologije i
informatike omogućio je većem broju privatnih kompanija i investitora da sa
relativno skromnim finansijskim sredstvima prekorače visinu od 100 kilometara
gde, po konvenciji, prestaje atmosfera i počinje beskrajno kosmičko
prostranstvo. NASA je u ovaj perspektivni sektor uložila nekoliko stotina
miliona dolara, u nadi da će iz šarolikog društva isplivati nekoliko partnera
na koje će agencija moći trajno da se osloni, čak i po cenu (privremenog) nacionalnog
poniženja. Jer, nacija koja je pre više od 40 godina hodala po Mesecu danas
nema vozilo koje može da preveze astronaute do Međunarodne svemirske stanice
već u te svrhe mora da rentira ruske "Sojuze" po ceni od oko 70
miliona dolara za mesto u kabini.
Tri "preživela" šatla čiji su letovi bili rizični
i veoma skupi (mnogo incidenata, dve katastrofe, 14 izgubljenih ljudskih
života, nekoliko stotina miliona dolara po jednom letu), završila su u
muzejima. NASA se tako ratosiljala najvećeg kamena oko vrata što, opet, ne
znači da je Agencija odjednom postala domaćin za primer. Jer, svemirski
teleskop "Džejms Veb" koji treba da zameni slavni ali vremešni
"Habl" i dalje nastavlja da guta pare sumanutom brzinom. S obzirom da
je zbog daljeg fundiranja teleskopa NASA morala da suspenduje neke već odobrene
misije, ne čudi što mnogi smatraju da se "Džejms Veb" pretvorio u
"projekat koji je pojeo ostatak astronomije". Ova ambiciozno
zamišljena nebeska opservatorija koja će biti u stanju da zaroni u najdublju
prošlost vasione, sve do trenutka kada su se "zgusnule" prve
galaksije i "upalile" prve zvezde, u razvoju je još od 1997. godine.
Projekat se više puta našao "na panju", spreman za sekiru, ali je na
volšeban način stalno preživljavao. Dosadašnji troškovi narasli su na 4
milijarde dolara, a još toliko će biti potrošeno pre nego što se teleskop 2018.
godine nađe u orbiti, ukoliko neka nova komisija američkog Kongresa do tada
ponovo ne pokuša da ga likividira.
Baš zato je privatni kosmički program, u kome se NASA pojavljuje
kao nadzornik i konsultant ali ne i kao glavni investitor, dobrodošao. Ne samo
da će NASA tako smanjiti svoje troškove (u nekim segmentima i desetostruko) već
će u bliskoj budućnosti biti u stanju da iz sve veće ponude izabere ono što ima
najbolji odnos kvaliteta i cene a da, pritom, ne snosi troškove eventulanog
neuspeha.
Treba, ipak, imati u vidu da reforme nisu počele juče i da
današnja komercijalizacija kosmosa vuče svoje korene još iz doba Ronalda Regana
kada je američkim privatnim kompanijama omogućeno da lansiraju satelite u
orbitu na komercijalnim osnovama, iako su do tada NASA i šatl imali apsoltuni
monopol na ove poslove. Dalja deregulacija u ovoj oblasti uslovila je da čak i
NASA mora da traži usluge privatnih kompanija kad god je to moguće, sa
izuzetkom letova sa ljudskom posadom.
Sličan evolutivni put prolazili su i Evropa i Rusi. Iako je
Evropska svemirska agencija (ESA) napravljena po kalupu NASA, Evropljani su
mnogo pre svojih uzora shvatili da će bez privatnog kapitala teško moći da drže
korak sa ostalim svetskim silama. ESA je još 1980. godine osnovala kompaniju
"Arianespace", prvu firmu koja se pod komercijalnim uslovima
bavila transportom tereta u kosmos. I pored povremenih neuspeha i zastoja,
raketa-nosač "Arijana" je u narednih petnaestak godina već lansirala
preko sto satelita. "Arianespace" je i danas vrlo konkurentna
kompanija u vlasništvu preko dvadeset pravnih subjekata (privatne firme, naučne
ustanove, politička tela), iz desetak evropskih država.
Privatizovana je i "Energija", najveća kompanija
ruske svemirske industrije koja se bavi izgradnjom letelica i orbitalnih stanica. Manji deo vlasništva
ruska država prodala je privatnim investitorima još 1994. godine a većinski paket
akcija tri godine kasnije. To se pokazalo kao dobar potez pošto Rusi danas
obavljaju skoro polovinu svih komercijalnih lansiranja satelita u orbitu (44%),
dok su Evropljani (28%) i Amerikanci (6%) daleko iza njih. Kada je podela para
u pitanju, slika je znatno drugačija pošto evropske i američke kompanije
tradicionalno servisiraju bogatije klijente sa većim prohtevima.
Danas je pružanje usluga kosmičkog transporta na
komercijalnim osnovama izraslo u veliki biznis. Najveći klijenti su i dalje
države koja za lansiranje svojih vojnih, komunikacionih i naučno-istraživačkih
satelita troše oko 100 milijardi dolara godišnje. Sve više ove usluge koriste i
privatne kompanije (telekomunikacioni operateri i TV stanice), ali je ovaj
segment tržišta još uvek u začetku. Podela posla još uvek nije strogo tržišna pošto
domaće kompanije uvek imaju prednost, ali ima i dosta izuzetaka. Evropske
države po pravilu koriste usluge "Arianespacea", dok Amerikanci
favorizuju domaći "United Launch Alliance" (zajedničko preduzeće
"Boinga" i "Lokida").
Tržišni lider: Dragon kompanije SpaceX |
Ima li tu nečeg za nas, obične ljude, kojima je dobra zabava
mnogo važnija od teške nauke? Naravno da ima. "Virgin Galactic" od
nedavno nudi i običnim (uz to i dovoljno zdravim) smrtnicima mogućnost
suborbitalnog leta do ruba kosmosa, tzv. Karmanove linije (sa povratnom kartom
uračunatom u cenu). Autor ovog teksta već je popunio formular za rezervaciju
leta (na adresi http://my.rs/7cw) i ponudio svoj
honorar kao kaparu. Velikodušni sponzori koji su voljni da pokriju manji
ostatak do pune cene od 200.000 dolara treba da kontaktiraju redakciju
"Vremena".
Od samog početka OTRAG se suočio sa velikim teškoćama. Pre
svega, Nemcima je nedostajao kosmodrom na dovoljno maloj geografskoj širini
(što je geografska širina kosmodroma veća, to je veća i količina potrebnog
goriva). Za mesto gde će se obavljati eksperimenti na kraju je izabrana Katanga
u tadašnjem Zairu, ali su se vrlo brzo pobunili zairski susedi u strahu da će
nemačke rakete moći da se iskoriste protiv njih kao dalekometni projektili.
Pritisak na Nemačku da odustane od razvoja vršili su i SSSR i Francuska kojima
se nije dopadala ideja da Nemačka osvoji tehnologiju interkontinentalnih raketa
i tako naruši postojeću ravnotežu snaga u svetu.
Deset najznačajnijih privatnih projekata u kosmosu
10. Lynx ("XCOR Aerospace")
Reč je o suborbitalnom šatlu za dve osobe koji je dizajniran
tako da za poletanje i sletanje može da koristi regularne aerodrome. Umesto
putnika letelica može da nosi i naučnu opremu koja bi se koristila tokom
kratkotrajnog boravka u kosmosu. Prva mesta već su rezervisana za naučnike sa
instituta "Southwest". Očekuje se da prvi komercijalni let bude
obavljen krajem 2012. godine a zainteresovani će moći da kupe kartu po ceni od
oko 95.000 dolara.
9. SpaceShipTwo ("Virgin Galactic")
Letelica prima do šest osoba ili ekvivalentu količinu naučne
opreme. Do visine od 15.000 metara letelica putuje pasivno, zakačena ispod
aviona-nosača ("WhiteKnightTwo"). Kada jednom dospe u stratosferu, SpaceShipTwo
se odvaja od svog "tegljača" i započinje sopstveni let na raketni
pogon, sve do maksimalne visine od oko 100 kilometara. Do sada se preko 500
zainteresovanih astronauta-amatera sa novčanicima debljim od 200.000 dolara
prijavilo za let. Prvi eksperimentalni skokovi u svemir očekuju se do kraja ove
godine, a komercijalni će uslediti najkasnije do kraja 2014. godine.
Iza kompanije "Virgin Galactic" stoji Ričard
Brenson, poslovni magnat poznat po svojoj "Virgin" imperiji koju čini
preko 400 Virgin-ovo-Virgin-ono kompanija (muzička kuća i avio-prevoznik su,
svakako, najpoznatiji članovi grupe).
Još jedno suborbitalno vozilo sa klasičnim, vertikalnim
poletanjem. Projekat je pokrenuo Džon Karmak, jedno od najpoznatijih imena u
industriji video-igara. Letelica nosi maksimalno dva putnika, sedište košta oko
110.000 dolara a za rezervacije treba da pozovete agenciju "Space
Adventures". Prvi putnik izabran je na lutriji, ali datum poletanja još
nije utvrđen.
7. Privatna svemirska stanica ("Bigelow
Aerospace")
Kad čovek ode u kosmos a ne želi odmah da se vrati kući,
treba mu prenoćište. Upravo na takve misli kompanija "Bigelow
Aerospace" koja razrađuje projekat habitata za smeštaj naučnika i turista
u zemljinoj orbiti. Reč je o modularnim, proširivim naseljima u kosmosu nalik
na Međunarodnu svemirsku stanicu. Prostir će se prodavati ili rentirati
zainteresovanim državnim agencijama i privatnim kompanijama.
"Bigelow" je već lansirao par eksperimentalnih
modula tokom 2006. i 2007. godine. Svaki modul ima oko 330 kubnih metara
korisnog prostora a najmanji komercijalni hotel u orbiti imaće bar dva ovakva
elementa. S obzirom da se kompanija ne planira da se bavi i prevozom putnika do
svojih "orbitalnih hotela", taj posao poveren je kooperantima (Boing,
"SpaceX").
6. Stratolauncher ("Stratolauncher
Systems")
Kad neko ima para kao Pol Alen, jedan od osnivača
Majkrosofta, onda može da ih uloži u najskuplje i najkvalitetnije ljude. Jedan
od njih svakako je i legendarni avio-konstruktor Bart Ratan, čovek koji je
napravio neke od najlepših, najegzotičnijih i najinteresantnijih letelica koje
su do sada više puta pomerale granice mogućeg. Alen i Ratan trenutno rade na
raketi koja će u zemljinu orbitu moći da iznese teret, satelite i naučnu opremu
a u perspektivi i ljudsku posadu. Raketa će biti lansirana sa stratosferske
platforme, specijalnog aviona-nosača sa najvećim rasponom krila u istoriji (117
metara). Zasad sve postoji samo na papiru, probni letovi se najavljuju za 2015.
a prvi komercijalni za 2016. godinu.
5. Liberty ("ATK")
Kompanija "ATK" poznata je po tome što je
proizvodila buster-rakete za spejs-šatl (raketni motori na čvrsto gorivo koji
se koriste u inicijalnoj fazi poletanja). Sad kada šatla više nema, kompanija
mora da pronađe novi izvor prihoda. Zajedno sa renomiranim "Lokidom"
i evropskim "Astriumom", "ATK" razvija "Liberty",
konvencionalnu raketu visoku 90 metara sa kapsulom koja može da ponese sedam
astronauta. Opitni letovi predviđaju se za 2014. godinu, prvi let sa posadom za
2015. a početak pružanja komercijalnih usluga za 2016. godinu.
4. Blue Origin
Komapniju sa ovim imenom osnovao je Džef Bezos, prvi čovek
"Amazona", najveće (internet) knjižare na svetu. Bezos se nada da će
uspeti da dobije dugoročan posao da za potrebe NASA prevozi teret i astronaute
do svemirske stanice i nazad. U te svrhe razvija se novi raketni nosač sa prvim
stepenom za višekratnu upotrebu i kapsulom koja će moći da primi sedam članova
posade. Ako sve bude po planu, prvi letovi mogli bi da budu obavljeni između
2016. i 2018. godine.
Projekat je, očigledno, na dobrom putu pošto je NASA u njega
već uložila oko 25 miliona dolara kako bi pospešila i ubrzala razvoj. Paralelno
sa raketnim nosačem, "Blue Origin" radi i na verziji letelice za
suborbitalne izlete u kosmos ("New Shepard").
3. Dream Chaser ("Sierra Nevada")
Polazeći od stava da spejs-šatl predstavlja samo lošu
realizaciju jedne dobre ideje, kompanija "Sierra Nevada" razvija
"Dream Chaser", mali raketoplan sposoban da u zemljinu orbitu iznese
sedam astronauta. Raketoplan će biti lansiran vertikalno, nataknut na vrh
rakete-nosača, a za spuštanje će koristiti običnu aerodromsku pistu (baš kao i
šatl). NASA je u ovaj perspektivni projekat već uložila 100 miliona dolara a
prvi letovi najavljuju se za 2016. godinu.
2. CST-100 ("Boing")
Kopirajući i kombinujući ono najbolje iz projekata
"Apollo" i "šatl", u komercijalnu eksploataciju kosmosa
uključio se i kolos kakav je "Boing". Centralno mesto u razvoju ima
kapsula CST-100 prečnika 4.5 metara koja će prevoziti astronaute do međunarodne
svemirske stanice i drugih destinacija u niskoj orbiti. Kapsula je koncipirana
tako da izdrži bar deset letova bez većih popravki a moći će da se spusti i na
zemlju i na vodu (prvenstveno u slučaju opasnosti). NASA je sponzorisala razvoj
sa oko 120 miliona dolara a početak eksploatacije predviđa se za 2016. godinu.
1. Falcon 9/Dragon ("SpaceX")
Kompanija "SpaceX" je, bez ikakve sumnje, trenutno
dominantan "igrač" na polju komercijalizacije kosmičkih letova. Svet
je nedavno obišla vest da je teretni brod "Dragon" lansiran
raketom "Falcon 9" uspešno prispeo na Međunarodnu svemirsku stanicu i
dostavio potreban provijant, što do sada nije ostvario niti pokušao nijedan drugi
kosmički "privatnik". Time je "SpaceX" uspešno obavio prvi
od ukupno 12 ugovorenih letova za potrebe NASA.
Osnivač kompanije i njen sadašnji direktor je Elon Mask,
Južnoafrikanac poznat po tome što je
svojevremeno osnovao "PayPal", danas verovatno najpopularniji
svetski servis za elektronsko plaćanje i transfer novca putem interneta. Mask
je filantrop, želja mu je da čovečanstvu pokloni novu verziju
"Dragona" sposobnu da nosi i ljudsku posadu, ne samo u zemljinu
orbitu nego i mnogo dalje, sve do Marsa i tako ljudsku rasu učini
"istinski interplanetarnom". NASA smatra da ovaj cilj vredi najmanje
75 miliona dolara, koliko je do sada agencija uložila u "Dragona" i
"Space X".
Za nas ovdašnje, verovatno bi bilo mnogo korisnije da
"PayPal" dođe u Srbiju (koja se još uvek nalazi na sramnom spisku
zemalja u kojima ovaj servis ne funkcioniše) nego da Elon Mask stigne na Mars.
Na žalost, u to ne žele da ulože pare ni NASA, ni Elon Mask a ni naše vlasti.
(izvor: Space.com)
Platina iz kosmosa
Lari Pejdž |
Odavno je poznato da su resursi naše planete skoro
zanemarljivi kada se uporede sa onima koji su rasuti širom Sunčevog sistema. U
aprilu je grupa bogatih preduzetnika (predvode je osnivač Gugla Lari Pejdž i
režiser Džejms Kameron) osnovala preduzeće "Planetary Resources" čiji
je cilj eksploatacija rudnog bogatstva zapretenog u asteroidnom pojasu između
Marsa i Jupitera.
U ovoj zoni Sunčevog sistema obitava preko 10.000 asteroida
većih od 50 metara a svaki od ovih kamenova, zaostalih još iz vremena formiranja
Sunčevog sistema, predstavlja potencijalni rudnik plemenitih metala, pre svega
platine čija je berzanska cena na nivou cene zlata. Jedan manji asteroid u
svojim površinskim slojevima može da sadrži više platine nego što se na Zemlji
iskopa i preradi za čitavu godinu. A tu su i drugi dragoceni i retki metali
(paladijum, osmijum, iridijum), pa čak i voda koja bi se mogla iskoristiti
tokom neke od budućih, dugotrajnih kosmičkih misija. Procenjuje se da vrednost
dragocenih metala po jednom osrednjem asteroidu kilometarskog prečnika iznosi
oko 5-6 milijardi dolara. Vrednost celokupnog rudnog blaga u asteroidnom pojasu
meri se trilionima dolara.
Džems Kameron |
Iako je projekat kosmičkog rudarenja načelno izvodljiv, sva
potrebna tehnologija još uvek je u povoju. Japanska sonda "Hijabusa"
donela je 2010. godine na Zemlju stotinak čestica prašine sa asteroida Itokava,
posle nebrojenih peripetija i višegodišnjeg zakašnjenja. Možda je to zdrav
početak, ali da bi eksploatacija asteroida bila ekonomski isplativa, potrebna
je čitava flotila masivnih, robotizovanih "rudara", autonomnih mašina
koje će bitu u stanju da kopaju i prerađuju rudu na licu mesta a zatim
transportuju rafinirani metal na Zemlju preko ogromnih kosmičkih rastojanja.
Takođe, roboti se ne mogu slati u kosmos nasumično, neophodno je prethodno
identifikovati asteroide sa najvećim rezervama plemenite rude. U tu svrhu,
"Planetary Resources" planira da u bliskoj budućnosti lansira
nekoliko svemirskih teleskopa i istraživačkih sondi koje će sistematski osmatrati
asteroidni pojas i u njemu locirati nekoliko najprivlačnijih "rudnih
žica".
Čak i da tehnološki izazovi nisu ovako veliki, treba rešiti
i brojna političko-ekonomska pitanja. Projekat lako može da postane žrtva svog
sopstvenog uspeha. Ako bi u kratkom roku neko ponudio tržištu ogromne količine
plemenitih metala, izvesno je da bi cene drastično pale a to bi moglo da ugrozi
i ekonomsku isplativost čitavog poduhvata. Nešto slično dogodilo se i španskoj
srednjovekovnoj imperiji koja je u državu ubacila ogromnu količinu zlata
opljačkanog u Americi od strane konkvistadora. Zlato je obezvređeno a zemlju je
zahvatila nekontrolisana inflacija.
Na kraju, postavlja se pitanje pod kojim pravnim uslovima
neki privatni investitor može da "ogradi" čitav asterorid i potom ga
iscedi kao limun. Prema međunarodnoj konvenciji iz 1967. godine nijedna država
nema pravo da proglasi vlasništvo nad nebeskim telima, što je imalo savršenog
smisla u vreme trke za Mesec. Međutim, konvencija ne pominje privatne kompanije
i pravo na ekonomsku eksploataciju asteroida, planeta i satelita. Jednoga dana
ovo pitanje će, verovatno, biti regulisano kao što je danas uređeno pravo na
ribarenje i eksploataciju bogatstava u međunarodnim vodama. Do tada, postojaće
pravni vakum u kojem će, kao i obično, ušićariti oni koji su najbrži,
najhrabriji i, svakako, najbezobrazniji.
OTRAG
Malo je poznato da je prva ideja o lansiranju satelita u
kosmos "za male pare" ponikla u Štutgartu. Projekat je pokrenuo Luc
Kajzer, nemački avio-inženjer, koji je 1975. godine osnovao kompaniju
"Orbital Transport und Raketen AG" (OTRAG) sa namerom da tržištu
ponudi jeftinu raketu sposobnu da u orbitu iznese teret od dve tone.
Arijana, naslednik OTRAG-a |
I pored svih političkih pritisaka, projekat je napredovao,
možda i zahvaljujući konsultantskim uslugama Vernera fon Brauna, konstruktora
"Saturna V", koji se nakon penzionisanja "Apollo" projekta
povukao iz NASA. Do početka osamdesetih obavljeno je preko 6.000 uglavnom
uspešnih testova. Međutim, politički pritisci ubrzo su postali neizdrživi.
Reagujući na međunarodne zahteve Zair je uskratio gostoprimstvo i OTRAG je
morao da se preseli u Libiju, ali bez prvobitnog entuzijazma. Kada je nedugo
potom ESA pokrenula projekat "Arijane", OTRAG je odjednom postao
nebitan i Nemci su digli ruke od (samo) svoje kompanije. Iako OTRAG nikad nije
kompletirao nijednu raketu (testirani su samo individualni stepeni), elementi originalnog
nemačkog dizajna koriste se i danas u takođe privatnom projektu
"Armadilo".
Vreme #1120